Bank: pinfout oplossen

Pinfouten

Als de kascontrole netjes gedaan is dan zijn eventuele pinfouten dezelfde dag nog gevonden en opgelost. Het foute pinbedrag kan dan op dezelfde dag aan de bijbehorende factuur worden gekoppeld, zodat het pintotaal in ANB5 klopt met dat van de betaalautomaat. (-bedrag met dezelfde pinreferentie)

Als de pinfout pas later aan het licht komt dan moet alsnog worden uitgezocht bij welke factuur deze hoort.

  • Het betreft slechts een paar cent pinfout en deze kan afgeboekt worden als kostenpost (zie afboeken pinverschil)
  • Boek het verschil op de verkoop-factuur van de klant waarbij de pinfout is gemaakt.
      Let erop dat je het teken goed doet: – als er teveel op pin is gezet en + als er te weinig op pin is geboekt
      Na opslaan zal ANB5Admin nogmaals de pinboeking vragen maar nu met het juiste bedrag. “Selecteer pintotaal” en “opslaan” maken de boeking af
  • Maak een correctie-boeking pin voor de juiste verkoopfactuur in ANB5Fact (blauw, negatief bedrag per pin met de oorspronkelijke pinreferentie, rest op bank/giro), deze zit dan helaas wel op een andere dag dan de oorspronkelijke pinbetaling.
      Boek in het bankafschrift bij het verwerken van de pinbijschrijving als eerste de correctieboeking weg
      door bij het type pin de dag van de correctie te selecteren en met selecteer transactie de juiste correctieboeking af te melden.
      ANB5Admin zal daarna nogmaals de pinboeking vragen maar nu met het aangepaste bedrag. Daarmee kan de pinbijschrijving gewoon op de normale manier verwerkt worden.