Oeps – de voorraad is negatief

Normaal gesproken hebben producten geen negatieve voorraad, je kan immers niet verkopen wat er niet is. Heeft een artikel toch een voorraad onder nul dan moet nagekeken worden of dat terecht is.

Negatieve voorraad klopt:
* het product wordt achteraf door de leverancier gefactureerd
* een klant stond erop om het product alvast op een factuur af te rekenen terwijl het nageleverd moet worden (complete pc met accessoires moet op 1 bon). Een betere oplossing is om dan direct bij de factuur een aparte credit te maken voor het ontbrekende product en dat in bestelling te zetten voor de klant. Dan kan de nalevering apart gefactureerd worden en de klant gebruikt de eerste complete factuur voor zijn administratie.

Negatieve voorraad is fout:
* je factureert product A en geeft product B mee aan de klant. Dan is de administratieve voorraad van A te hoog en van B te laag ten opzichte van dat wat er in de kast ligt. Maak een omboekfactuur voor de klant of inventariseer beide artikelen. Dit gebeurt bijvoorbeeld met originele en alternatieve inkt nog wel eens
* je hebt iets RMA gestuurd onder je eigen bedrijfsnaam wat je niet op voorraad hebt. Neem het administratief terug van de klant OF meldt deze RMA af als klacht niet geconstateerd en maak een nieuwe aan namens de klant OF inventariseer het artikel