Oeps, abonnement is niet gefactureerd
Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- ANB5Util heeft niet gedraaid
- het abonnement is niet actief: controleer of de ingangsdatum recenter is dan de stopdatum
- de laatste actiedatum staat niet goed
Deze laatste 2 kan je in ANB5Fact (blauwe pakket) nakijken.
Als je rechts klikt op het abonnement dan kan je kiezen voor ‘abonnementsinformatie aanpassen’. Op het nieuwe scherm zie je links onderin een datum waarop de laatste actie is uitgevoerd.
Bijvoorbeeld deze situatie: het gaat om een jaarabonnement van type factuur, dat op 23-7-2021 moet ingaan. De laatste actiedatum staat op 15-6-2021 terwijl het nu 29-7-2021 is. Dat betekent dat ANB5Util pas op 15-6-2022 weer een actie onderneemt en dat daardoor het eerste jaar niet gefactureerd is.
In dit geval is de gewenste factuurdatum een week voor de ingangsdatum. Dan is het het gemakkelijkst om inderdaad de laatste actiedatum in te vullen / te laten staan en zelf eenmalig het eerste jaar te factureren.
Alternatief is om de laatste actiedatum toch zelf te wijzigen naar vorig jaar, dan maakt ANB5Util de factuur en zet de laatste actiedatum op de datum van draaien. Als je dan volgend jaar de factuur in juni wilt laten sturen dan moet je zelf de laatste actiedatum terugzetten naar 15-6-2021 en dat niet vergeten. Anders gaat het abonnement volgend jaar pas op 27-7 af.